Skrzynie biegów – manualna i automatyczna

Skrzynia biegów jest jednym z najbardziej istotnych elementów każdego samochodu. Jego rola w prawidłowym prowadzeniu samochodu, bezpiecznej jeździe i korzystnej eksploatacji jest bardzo duża. Prawidłowa zmiana biegów stanowi bardzo istotny element w wykorzystaniu pełnej mocy swojego samochodu czy spalania paliwa. Wraz z postępem technologicznym, pojawieniem coraz się to nowych nowinek na przód wysunęły się dwa rodzaje skrzyni biegów – manualna i automatyczna. Każda z nich ma swoje mankamenty oraz cechy przodujące, a jej wybór tej odpowiedniej nie jest tak prosty.

Skrzynia biegów jest fragmentem samochodu który stanowi swego rodzaju spoiwo łączące silnik i koła. Zębatki każdej skrzyni biegów są ze sobą złączone pomagając w uregulowaniu obrotów silnika i ustalenia prędkości z jaką po drodze porusza się samochód. Po synchronicznej zmianie biegów niejednokrotnie można poznać klasę samego kierowcy i jego umiejętności.

 

Manualna skrzynia biegów

Jest to starsza wersja skrzyni biegów, lecz wciąż ciągle używana i ceniona przez wielu. Jej zębatki usytuowane są na wałkach i mają zdolności do przesuwu. Przesuw ten łączy konkretne pary trybów zapewniając dobry poziom jazdy samochodu. Tak zwane ,,przełożenie” popularne zwane zmianą biegów jest cechą odróżniającą manualną skrzynie biegów od swojego nowszego brata – automatycznej skrzyni biegów. Jak sama nazwa wskazuje w tej starszej zmiana biegów odbywa się ręcznie, natomiast w automatycznej jest zmechanizowana i odbywa się samoistnie.

Dodatkowo skrzynia posiada bieg wsteczny opisany literowo ,,R”. Po jego wrzuceniu natychmiast włączają się tylne światła samochodu i uruchamia się(w tych nowszych modelach) kamera cofania umożliwiająca swobodny parking lub zawrócenie swojego pojazdu. Plusem manualnej skrzyni biegów jest dobre spalanie – zostało udowodnione, że spalanie jest mniejsze. Jednak komfort jazdy znacznie spada – zwłaszcza w korku uciążliwe jest ciągłe wciskanie sprzęgła i zmiana biegów. Natomiast przy większej prędkości, podczas zmiany biegów na chwilę samochód traci moc co nie dzieje się w automatach.

 

Automatyczna skrzynia biegów

Wynalazek techników z USA zapewniający wyższy poziom komfortu podczas jazdy. Jest to bardzo wygodne podczas korków na drogach, przy których wystarczy tylko spuszczać hamulec i auto samo będzie się poruszać. Różne tryby ustawień jak ekonomiczny, czy sportowy może być dopasowany do szerokiego grona odbiorców ceniących sobie każdy z nich w zależności od warunków na jezdni. Budową różnią się od manuali – posiadają takie elementy jak na przykład  przekładnia planetarna umożliwiająca przenoszenie dużych mocy w bardzo szybki sposób.